Автомобільний газ: «задують» чи «надують»?
Реалізація автомобільного газу почала потроху відновлюватися на початку літа, але, на думку ряду експертів, може знову суттєво впасти. Причина – повернення податків на пальне з 1 липня. Вартість самого доступного автомобільного пального поступово виросте до 5 гривень на літрі. Це суттєво вдарить по кишені автовласників. Але ще один важливий момент - якість блакитного пального для авто. Як справи з цим - дізнавались експерти
Окрім того, здорожчання майже неминуче призведе до бажання деяких продавців втримати низькі ціни, аби не втратити постійних та залучити нових клієнтів. Самий простий спосіб досягти цього – «похімічити» з якістю пального або з точністю наливу. Почалося чи ні – дали відповідь експерти столичного Інституту споживчих експертиз, які перевірили два найбільш цікавих для автомобілістів параметри – точність наливу та склад блакитного пального.
«Задують» чи «надують»?
Експерти перевірили зразки, придбані у великих мережах (WOG, UPG), найбільшій у столиці і регіоні мережі (КLO), а також у так званих дискаунтерів. Це також досить чисельні мережі, але з нижчим у порівнянні з іншими рівнем цін (БРСМ-нафта, U.GO, БАРС). Також для контрасту придбали газ і на «бочці», з ціною на гривню нижчою навіть дискаунтерів.
В середовищі «газоводів» найчастіше розмови точаться довкола точності наливу на АЗС, а точніше, недоливу. При чому мова йде не про сотні грам, в обговореннях фігурують і 3, і 5, і навіть 10 літрів недоливу. Жоден з гаражних «експертів» навіть думки не допускає про можливі поломки газобалонного обладнання, як то відсікаючого чи мультиклапана, редуктора або неякісних магістралей. Винними по замовчуванню завжди є АЗС. Тому насамперед експерти перевірили, чи дійсно таке можливо.
За нормативами недолив може становити не більше 1%, але реально досягти такого результату на колонці досить складно. Експерти відібрали фіксовану кількість літрів газу на кожній із АЗС, після чого, за формулою, з урахуванням щільності, перерахували в об’єм. Підсумки виявилися полярними – з одного боку, недолив все таки виявили, з іншого – він аж ніяк не може сягати трьох і більше літрів на стандартному бакові авто.
Але почати варто з позитиву – у двох мережах (WOG та КLO), «налили» навіть більше – відповідно на три і один відсоток більше за сплачений! Це, загалом, не дивно, оскільки репутація коштує дорого і можливо саме тому у цих мережах були виявлені еталонні мірники для контрольного проливу, який за бажання може зробити будь-який клієнт.
Рівно за чеком заправили на АЗС UPG. Недолив же виявили в мережах БРСМ-нафта, U.GO, БАРС і на нелегальній «бочці». Цікаво, що він склав в межах 3-4 %. Це ніби і не багато, але виходить, що вища ціна у великих мереж майже компенсується точністю наливу, тобто по факту вартість майже однакова. Крім того, якщо порахувати щорічну реалізацію, то невеликі відсотки недоливу трансформуються в круглі суми, які не фіксуються фіскальною системою. Проте це вже зовсім інша історія.
Яка ж тоді природа міфів про тотальний недолив? Експерти з інсталяції ГБО кажуть, що причин може бути декілька. По-перше, встановлені в авто балони самі по собі не є мірилом вимірювання, їх ємність, навіть вказана в паспорті, є приблизною. Причому похибка в 20% не є чимось екстраординарним. Маркування відповідно теж може бути різним – хтось із виробників пише ємність, до прикладу, 40 літрів, але мається на увазі, що це 80% від загального об’єму. І якщо відсікаючий клапан несправний (а за словами спеціалістів з обслуговування ГБО, в половині випадків його просто нема, або він несправний), то колонка наллє і 100%, тобто розбіжність становитиме 20%. Тож «газоводам» перш за все треба ретельно перевірити стан ГБО в авто.
Що показали лабораторні дослідження?
Другим тестом стало дослідження компонентного складу, тобто з чого власне складається автомобільний газ. Як відомо, автомобільний газ є сумішшю пропану та бутану, а також інших вуглеводнів (ізобутану, пропілену, етану, етилену і т.д.). Також він має відповідати сезонності — існує зимовий і літній варіанти, як і в дизельному пальному. Зимою і влітку співвідношення головних компонентів – пропану і бутану – повинно змінюватися. Влітку це 40% пропану і 60% бутану, взимку – навпаки.
В лабораторії виявилося, що всі зразки є літніми. Найбільше пропану зафіксовано в зразку WOG (44/55), практично ідеальним виявилося співвідношення у КLO (41/55) та UPG (39/56). Такі результати забезпечать якнайповніше згоряння суміші, отже, і забезпечить динаміку за збереження економічності їзди. Також у зразках КLO та WOG зафіксовано низькі значення вмісту шкідливого для паливної системи пропілену, що є чітким маркером того, що цей газ дійсно є ПБА (пропан-бутаном автомобільним). Простіше кажучи, це пальне на виробництві піддавалося додатковому очищенню.
Зрештою, було перевірено ще один важливий параметр – щільність газу. Чим вона більша, тим більше буде пробіг. У цьому параметрі найвищі показники здобули зразки ті ж самі мережі KLO та WOG – відповідно, 538 та 536 кг/м3. З іншого боку шкали – зразок БРСМ-нафта, щільність якого склала 522 кг/м3.
Загалом, як заявив директор Інституту Юрій Чорнобривець, «ситуація з газом не настільки погана, якою могла би бути. Порушення є, але важко назвати їх критичними. Головне, що у продажу лише заводське паливо – що доводять і більш-менш рівні ціни і те, що його вдосталь». Стосовно недоливу, експерти радять автомобілістам заправлятись лише там, де належно оформлена метрологічна повірка колонок, і є відповідні пломби. Це значно скоротить ризик. А ось з «гаражними» міфами про тотально не якісний газ, який ще й не доливають десятками літрів, можна закінчувати. Хочете економити, встановили ГБО – не будьте жадібними, обслуговуйте його як потрібно. Таким чином і машину збережете, і гаманець, і власну безпеку.
Результати експертизи
Олександр Бабенко