
Euro NCAP тисне на автовиробників і вимагає повернути кнопки замість тачскрінів

Те, що ще кілька років тому здавалося прогресивним проривом, тепер дедалі частіше називають технологічною пасткою. Йдеться про сенсорні панелі в автомобілях, які захопили ринок, витісняючи традиційні кнопки й перемикачі. Але вже з 2026 року ситуація різко зміниться: Euro NCAP, головна європейська програма з оцінки безпеки авто, має намір знижувати рейтинги тим моделям, де базові функції — такі як управління двірниками — сховані в глибинах сенсорних меню.
«Водій не повинен шукати двірники серед п’яти екранів», — підкреслює директор Euro NCAP Меттью Евері. Регуляторів турбує, що замість фокусування на дорозі, водії перетворюються на диспетчерів багаторівневих меню, ризикуючи безпекою.
Ця позиція не стала сюрпризом: ще у 2019-му Volkswagen з гордістю представив Golf Mk8 як «інтуїтивний» автомобіль із мінімальною кількістю кнопок. Але реальність виявилася менш гламурною — водії нарікали на незручність, і VW був змушений визнати помилку. Сьогодні головний дизайнер бренду Андреас Міндт уже обіцяє: майбутні моделі повернуть звичні кнопки для клімату, гучності й навіть аварійної сигналізації.
До «реабілітації кнопок» долучилися й інші. Наприклад, Mazda CX-60, попри наявність великого сенсорного екрану, зберегла фізичні перемикачі для найважливіших функцій. Але ринок усе ще тяжіє до сенсорів: за даними S&P Global Mobility, 97% моделей, що вийшли після 2023 року, комплектуються сенсорними панелями. Причина банальна — вони дешевші у виробництві й дозволяють уніфікувати інтерфейси.
Втім, споживачі все чіткіше сигналізують: досить! Опитування британського What Car? показало, що 89% водіїв хочуть бачити в авто звичні кнопки. І це не дивно — у Tesla навіть бардачок доводиться відкривати через меню на екрані, що під час руху перетворюється на небезпечну гру з увагою.
До того ж, як зазначає колишній декан факультету дизайну університету Нортумбрії Стівен Кіффін, сенсорні панелі не дають водієві жодного тактильного відгуку, змушуючи дивитися на дисплей. Це підвищує навантаження на мозок і знижує рівень безпеки.
Водночас автовиробники шукають компроміси. Наприклад, Mercedes-Benz інтегрує в свої авто систему ChatGPT, щоб частково замінити кнопки голосовими командами. Але дослідження показують, що такі системи поки що більше відволікають, ніж допомагають, і навіть можуть бути небезпечнішими за керування у стані сп’яніння.