15 ноября 2025 в 12:51

Анна Ткач

1755 просмотров

З 1 січня 2026 року одразу дві важливі норми змінять український ринок електромобілів та автомобілів китайського виробництва. У Китаї набуде чинності заборона на експорт авто, які були зареєстровані менше ніж 180 днів, а в Україні того ж дня повертається 20% ПДВ на імпорт електромобілів.

Як повідомляє Ministry of Commerce of the People's Republic of China (MOFCOM), документ №2025 648 від 11 листопада встановлює новий порядок експорту. Автомобілі, що стояли на обліку в Китаї менше пів року, не зможуть отримати експортну ліцензію. Для її видачі експортер зобов’язаний подати спеціальний документ — After-sales Maintenance Service Confirmation Letter з даними про країну призначення, VIN та офіційні сервісні центри. Без цього підтвердження ліцензію не видадуть.

Це означає, що нові автомобілі без офіційного дистриб’ютора фактично не зможуть потрапити на зовнішні ринки. У вивіз підуть лише машини, які перебували в реєстрі понад 180 днів і юридично вважаються вживаними. Саме за такою схемою до України заходила більшість китайських моделей — BYD, ZEEKR, китайські Honda, Volkswagen та інші. Офіційних дистриб’юторів в Україні наразі мають MG, Maxus, Geely, Chery, Changan, Haval, JAC та окремі імпортери ZEEKR і AVATR.

Паралельно в Україні з 1 січня 2026 року відновлюється 20% ПДВ на імпорт електромобілів. Пільга діяла з 2018 року і суттєво стимулювала зростання електромобільного ринку, збільшивши кількість електрокарів у країні в рази. Після повернення ПДВ ціна кожного електромобіля зросте мінімум на п’яту частину, а попит частково зміститься у бік вживаних авто.

Для українських покупців це означає, що придбання нового китайського електромобіля, гібрида чи бензинової моделі без офіційного дилера стане майже неможливим або значно дорожчим. Автомобіль потрібно буде «відстояти» в Китаї щонайменше 180 днів, щоб він юридично вважався вживаним і міг отримати експортну ліцензію. Одночасно подорожчають і вживані авто, оскільки попит на них неминуче зросте.

Дефіциту на китайські моделі на початку 2026 року поки не прогнозують — імпортери вже завозять кілька тисяч машин наперед. Але з часом вибір моделей скоротиться, а ціна на нові електромобілі зросте щонайменше на 20%.