У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про штрафні бали для водіїв
У Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт №14133, який має на меті підвищити рівень безпеки дорожнього руху шляхом запровадження системи штрафних балів.
22 жовтня 2025 року документ про бали за порушення ПДР направлено на розгляд профільного комітету.
Мета законопроєкту
Основна ціль – посилити дисципліну та відповідальність водіїв, а також удосконалити профілактичні заходи, що допоможуть запобігати повторним порушенням правил дорожнього руху.
Запровадження системи штрафних балів має стати інструментом контролю, який дозволить впливати на поведінку водіїв не лише через фінансові санкції, а й через поступове накопичення балів за кожне правопорушення.
Як працюватиме система штрафних балів
Згідно з проєктом, разом зі штрафом за певне порушення на водія накладатимуться штрафні бали — від 1 до 5 залежно від тяжкості правопорушення.
Передбачено такі рівні нарахування:
-
1 бал — за порушення, пов’язані з технічним станом транспортного засобу чи незначними недоліками (наприклад, несправність фар чи дзеркал).
-
2 бали — за перевищення швидкості, порушення вимог зупинки чи стоянки, або користування телефоном під час руху.
-
3 бали — за більш серйозні випадки перевищення швидкості чи небезпечне маневрування.
-
4 бали — за порушення, що призвели до створення аварійної ситуації чи нещасного випадку.
-
5 балів — за найтяжчі порушення, зокрема грубе перевищення швидкості, виїзд на зустрічну смугу, ігнорування сигналів регулювальника тощо.
Як обчислюються та анулюються бали
Штрафні бали накопичуються протягом року (365 днів) з моменту фіксації правопорушення.
Якщо водій не порушує правила протягом наступного року, нараховані бали анулюються автоматично.
Однак, у разі якщо:
-
водій набирає 15 і більше балів, або
-
водій-початківець (зі стажем менше одного року) — 10 і більше балів,
Національна поліція може ухвалити рішення про тимчасове зупинення дії посвідчення водія.
Ініціатори вважають, що впровадження штрафних балів сприятиме:
-
зниженню кількості дорожньо-транспортних пригод,
-
формуванню культури відповідального водіння,
-
створенню прозорої системи контролю за порушеннями.
Якщо законопроєкт №14133 буде ухвалено, Україна долучиться до практики, що вже успішно діє у більшості країн Європи, де система штрафних балів довела свою ефективність у підвищенні безпеки на дорогах.











