Експерти прогнозують зростання цін на пальне в Україні
Українські експерти попереджають: уже найближчими днями ціни на пальне можуть зрости приблизно на 1 гривню, а до кінця листопада бензин і дизель подорожчають ще на гривню. Попри те, що ще у жовтні аналітики заявляли про відсутність причин для стрибка вартості, нині прогнози стали значно песимістичнішими. Серед причин називають як глобальні фактори, так і локальні «особливості» українського ринку пального.
у період 6–12 листопада ціни на бензин і дизель залишалися стабільними: трохи подорожчали А-95 та А-92, тоді як А-95 навіть подешевшав. Дизель показав незначне зростання, але загалом ринок демонстрував спокій. Проте експерти вважають: це затишшя перед зміною цінників.
Першим про ризик подорожчання заговорив Дмитро Льоушкін, засновник Prime Group. Він пов’язує можливе зростання з дефіцитом пального в Європі, звідки Україна імпортує майже весь бензин і дизель. За його словами, ринок зіткнувся з обмеженнями імпорту та нестачею ресурсу — частково через санкції проти російського «Лукойлу» у Румунії та Болгарії, а також через зупинку окремих заводів у Сербії.
Аналітик «А-95» Артем Куюн підтримує думку про європейський чинник. Він відзначає, що дизель у Європі раптово подорожчав, а ситуація на ринку є нестандартною. До проблем додалися логістичні труднощі: українські баржі, які перевозять пальне, тимчасово перекинули вгору по Дунаю, і їх повернення потребує часу.
Втім, не всі експерти погоджуються з такою версією. Геннадій Рябцев називає ситуацію «спланованою акцією» великих трейдерів і звинувачує їх у завищенні цін щонайменше на 5 грн/л. На його думку, олігополія великих мереж дозволяє їм диктувати ринку власні правила та тиснути на дрібні АЗС. Він також стверджує, що проблем із портом Констанца не існувало, а інформація про дефіцит — штучно роздута.
Рябцев також критикує державу за відсутність контролю якості пального та однакові авансові платежі для великих і малих АЗС. За його словами, це призводить до закриття дрібних станцій, особливо у прифронтових районах, і сприяє зростанню впливу великих мереж.
У підсумку експерти сходяться лише в одному: подорожчання пального — майже неминуче. Хоча причини кожен бачить по-своєму — від дефіциту пального в Європі до змови трейдерів — водіям варто готуватися до того, що ціни на бензин і дизель в Україні найближчим часом зростуть більше ніж на 2 грн/л.











