2 мая 2025 в 14:04

Анна Ткач

2361 просмотр

Дональд Трамп знову змішав карти на світовому ринку, і цього разу удар припав на автопромисловість. Нові мита на китайські товари, зокрема електромобілі, вже стали причиною рекордних втрат серед найбільших автовиробників світу.

Volvo оголосила про скорочення витрат на один мільярд євро, що включає тимчасове зупинення виробництва на частині заводів та перехід на випуск лише електромобілів у Китаї, аби пом’якшити вплив американських тарифів. Зростання мит на імпорт китайських електрокарів до 100% вдарило боляче, а падіння попиту в Європі лише погіршило ситуацію. Компанія вже зафіксувала падіння операційного прибутку на 16% і попереджає, що під загрозою опинилося виконання плану продажів у 800 тисяч авто на рік.

Не краща ситуація і у Volkswagen. У першому кварталі 2025 року чистий прибуток концерну скоротився майже на 20% — з 5,1 мільярда євро до 4,1 мільярда. Серед причин — торгова війна США та Китаю, яка обвалила продажі на одному з ключових для VW ринків, що приносить понад 30% загального обсягу продажів, а також стрімке зростання витрат на розробку електромобілів. У керівництві Volkswagen не приховують розчарування і вже говорять про можливий перегляд виробничих програм у США та скорочення інвестицій у китайські проєкти.

Аналітики попереджають, що це лише початок. Якщо торгове протистояння затягнеться, у найближчі два роки ринок може побачити масові скорочення персоналу, які можуть зачепити до 50 тисяч робочих місць у Європі, зупинку або перенесення інвестиційних проєктів на суму понад 30 мільярдів євро, а також масштабне перепланування глобальних ланцюгів постачання, включаючи перенос виробництва електромобілів до Південно-Східної Азії.

Ситуація стає дедалі напруженішою. Автовиробники змушені лавірувати між ринками, інвесторами та політиками, рахуючи мільярдні збитки й переглядаючи свої стратегії. І хоча для споживачів це поки що малопомітно, експерти прогнозують, що вже до кінця 2025 року зміни торкнуться й кінцевих цін на авто. Так Трамп одним підписом зміг похитнути світовий автопром і, можливо, запустити одну з найбільших хвиль перебудови ринку за останні десятиліття.