В Україні перевірили каву на АЗК і у закладах громадського харчування
У столичному «Інституті споживчих експертиз» досліджували, де можна скуштувати найсмачнішу каву та порівняли якість напою на АЗК, в кав’ярнях і у фаст-фудах
Фахівці «Інституту споживчих експертиз» сумісно зі спеціалістами Інституту продовольчих ресурсів Національної академії аграрних наук України провели дослідження і порівняли якість кави на заправках, фаст-фудах, та великих торгових мережах.
Найпопулярнішими кавовими напоями залишаються «американо» та «капучино», отож, саме їх і протестували експерти. Зразки були придбано у національних мережах, що лідерують у своїх сегментах – серед заправок WOG і KLO, швидкого харчування – McDonald’s та KFC, торгових мереж – «АТБ» та «Сільпо», кав’ярень – GRKY та AromaKava.
агалом, експерти перевірили фізико-хімічні властивості напоїв, а саме вміст міцність (в «американо») та час осідання пінки (для «капучино»). Також було проведення органолептичне оцінювання дегустаційною комісією (міцність, аромат, смак, консистенція).
«Капучино»
«Капучино» – напій, правильне приготування якого вимагає якісних інгредієнтів та налагодженого обладнання. В цьому напої кава та молоко не мають перебивати один одного, а пінка має бути однорідною та еластичною. Повністю відповідали таким характеристикам напої, придбані на АЗС WOG і KLO, та в McDonald’s. Рекордсменом по часу осідання пінки виявився «капучино» у WOG – 9 хв. 37 сек. Для контрасту, найменший час показав напій з автомата у торговій мережі «Сільпо» – всього 1 хвилина, 17 секунд.
Стосовно смакових якостей, то і тут у лідерах капучино з заправок WOG та KLO. В цих напоях відчувалась синергія смаку кави та молока, оптимальне співвідношення кави до молока як 1:4 та характерний аромат. Відповідно, і найбільша кількість загальних балів у WOG (17) та KLO (15). Найменше балів у загальному заліку у «капучино» GRKY (8) та «Сільпо» (9). Ці напої експерти оцінили не високо через не вираженість смаку кави, порушенню співвідношення кави до молока в напрямку збільшення молока, а також через сторонні присмаки.
Результати досліджень “капучино”, жовтень 2022 р:
Зразок | Кофеїн, бал | Пінка, хв/сек/ бал | Аромат, бал | Смак, бал | Загалом |
WOG | 5 | 9,37/5 | 4 | 3 | 17 |
KLO | 5 | 3,53/4 | 3 | 3 | 15 |
McDonald`s | 5 | 2,45/3 | 3 | 2 | 13 |
KFC | 4 | 2,59/3 | 2 | 1 | 10 |
АТБ | 5 | 2,09/3 | 3 | 1 | 12 |
Сільпо | 4 | 1,17/2 | 1 | 1 | 8 |
Горький | 3 | 1.59/2 | 2 | 2 | 9 |
Арома | 4 | 3, 33/3 | 3 | 3 | 13 |
«Американо»
«Американо» набагато простіше в рецептурі та виготовленні, але також вимагає якісних інгредієнтів та правильних машин. В «американо» має відчуватися міцність, аромат бархатистий, характерний, з кавово-молочним відтінком, гармонійний, а смак збалансований. Найбільше загальних балів здобули зразки кави, придбані на АЗС WOG – 35 балів, другу позицію поділили McDonald’s та AromaKava (по 33 бали). На зворотній шкалі – зразки «американо», придбані у мережах «АТБ» та «Сільпо» (18 та 21 балів відповідно). В цих напоях було зафіксовано слабкий баланс кислотності, гіркоти та солодкості.
Результати досліджень “американо”, жовтень 2022 р:
Зразок | Кофеїн, бал | Міцність, бал | Аромат, бал | Смак, бал | Консист., бал | Загалом |
WOG | 5 | 8 | 16 | 3 | 3 | 35 |
KLO | 5 | 8 | 13 | 2 | 3 | 30 |
McDonald`s | 5 | 7 | 15 | 3 | 3 | 33 |
KFC | 4 | 6 | 14 | 1 | 2 | 27 |
АТБ | 4 | 1 | 9 | 2 | 2 | 18 |
Сільпо | 4 | 3 | 11 | 1 | 2 | 21 |
Горький | 4 | 4 | 12 | 1 | 2 | 23 |
Арома | 4 | 8 | 15 | 3 | 3 | 33 |
Резюме
Загалом, дослідження показало, що найкраща кава – все ж таки на заправках, і це має своє пояснення. Великі мережі АЗС, такі як WOG та найбільша столична KLO, «проливають» мільйони чашок кави на рік, і це серйозна стаття доходів мереж. Тому вони комплектуються кавомашинами вартістю, яка сягає вартості середнього автомобіля, а також фокусуються на всіх компонентах, які впливають на смак готового напою: стабільність постачання зерна, якість води, технічне обслуговування кавових машин. До того ж автомобілісти – це перебірлива каста споживачів кави, адже саме вони стали драйверами категорії свіжозвареної кави, і де-факто сформували нову культуру споживання, що 10 років тому прийшла на зміну розчинній каві. У фаст-фудів і особливо торгового ритейлу цей бізнес супутній, і не має такого попиту, тому компроміс виражено більш контрастно – не надто дорогі кавомашини, можливе дешеве зерно у використанні. Разом з тим, у порівнянні, вартість чашки кави на АЗК і в інших місцях, відрізняється буквально на декілька гривень.